Zaznacz stronę

Jak opowieść firmowa buduje tożsamość organizacji

Z pewnością wielu właścicieli na co dzień nie zaprząta sobie głowy definiowaniem pojęć, które intuicyjnie stosuje w prowadzeniu firmy. Gdyby spytać ich o to, czym jest tożsamość przedsiębiorstwa, któremu poświęcają większość swojego czasu i sił, albo z czego ona wynika i czym się charakteryzuje, usłyszelibyśmy różne odpowiedzi. Gdyby spytać dalej, czy tożsamość jest ważna, jaką pełni rolę i w jaki sposób można ją zbudować, mogłaby nawet zapaść krępująca cisza.

Tożsamość firmy to zespół cech – atrybutów i wartości, które odróżniają ją od innych podmiotów i pozwalają na rozpoznanie siebie i swoich produktów. Tożsamość odgrywa bardzo ważną rolę wewnątrz przedsiębiorstwa i ma bliski związek z kulturą organizacyjną – przyczynia się do wzmocnienia identyfikacji pracowników z organizacją, poprawia klimat pracy, wzmacnia motywację i buduje lojalność pracowników. Tożsamość firmy promieniuje też na otoczenie zewnętrzne: prawidłowo zbudowana tożsamość jest skuteczna w budzeniu zaufania wśród klientów i dostawców firmy.

Budowanie tożsamości

Proces budowania tożsamości przedsiębiorstwa wymaga odpowiedzi na kilka najważniejszych pytań:

  • Kim jesteśmy i jak się zmieniamy?
  • Co jest dla nas ważne?
  • Czym się zajmujemy?
  • Jak to robimy?
  • Co nas wyróżnia spośród konkurencji?
  • Dokąd chcemy iść i jaką pozycję chcemy zająć?

Aby jakieś cechy składały się na tożsamość firmy, muszą być trwałe i obecne przez odpowiednio długi czas. A to oznacza, że odpowiedzi na powyższe pytania możemy znaleźć również w przeszłości firmy – pochodzenie jest uważane za jeden z atrybutów definiujących jej tożsamość. Jak jednak zidentyfikować i – przede wszystkim – zakomunikować swoim pracownikom, klientom, dostawcom najważniejsze elementy naszej tożsamości kształtowane przez lata działalności? Jaką rolę odegrali w sukcesie firmy ludzie – jej założyciel, pracownicy? Jakie wydarzenia były szczególnie ważne w życiu firmy i jak wpłynęły na jej obecną kondycję? Jakie warunki sprzyjały, a jakie hamowały rozwój firmy?

Te i inne informacje czasem są głęboko ukryte, czasem na wyciągnięcie ręki, ale wymagają zebrania, złożenia w całość i pokazania światu. Jednym słowem – spisanie historii twojej firmy to dobry krok w kierunku pogłębienia znajomości i wzbogacenia tożsamości firmy. Dobrze opowiedziana historia firmy budzi zainteresowanie, przyciąga uwagę i pomaga znaleźć odpowiedzi na ważne pytania, może być powodem do dumy z tradycji, może dawać poczucie bezpieczeństwa płynące z trwałych wartości.

Unikalna historia twojej firmy

Choć działalność każdego przedsiębiorstwa przebiega według pewnych schematów, to prawie każde ma też swoją unikalną historię – wyjątkowego założyciela, pomysł biznesowy, zbiegi okoliczności, niespodziewane okazje czy przezwyciężone kryzysy. Wiele z nich może się też pochwalić pozostawionymi po sobie śladami materialnymi, np. pięknym budynkiem, modelem maszyny, fotografiami osób i miejsc. Inni zapisali się w świadomości lokalnej społeczności, np. jako organizatorzy festiwali, dobroczyńcy, założyciele fundacji edukacyjnych.

Te wszystkie artefakty zyskują na znaczeniu, gdy wokół nich tworzy się opowieść. Być może każdy z nas doświadczył tego, jaka jest różnica między wycieczką, podczas której oglądamy sobie po prostu zabytki lub przyrodę, a wycieczką ze świetnym przewodnikiem. Jego opowieść na temat kawałka starego muru, na który nawet nie zwrócilibyśmy uwagi, ale o którym nasz przewodnik opowiada fascynującą opowieść morderstwa średniowiecznego królewicza w tym miejscu, uruchamia wyobraźnię. Legendy, opowieści i historie związane z życiem różnych bohaterów powodują, że oglądane miejsce staje się nam bliskie, interesujące, że lepiej je pamiętamy i odróżniamy od innych podobnych miejsc.

Opowieść firmowa również może budzić emocje i zwiększać zaangażowanie, ale jej wielkim walorem jest równocześnie dawka wiedzy, dzięki której możemy pokazać swoją oryginalność czy odmienność lub też uwiarygodnić wysoką jakość produktu. Jeśli opowiedziana historia pokazuje spójność działania i deklarowanych wartości, wiarygodność i konsekwencję w zarządzaniu, może stanowić doskonałą podstawę gruntowania pozytywnej i silnej tożsamości przedsiębiorstwa.